M/S Brandbu er tilbake i sin tidligere prakt

Å restaurere M/S Brandbu tilbake til sin opprinnelige skjønnhet er et godt eksempel på teamarbeid, inspirasjon og utholdenhet.

I 2014 ble Randsfjordmuseet på Jæren i Norge den stolte eier av M/S Brandbu. M/S Branbu er det siste norskproduserte frakteskipet innenlands, og i dag et beskyttet lasteskip. Randsfjorden, en stor innsjø ca 50 km nord for Oslo, var en gang den viktigste transportveien i området, og forbinder Jevnaker i sør med Odnes i nord. I løpet av de siste fem årene har museet, frivillige, kulturarvinstitusjoner og lokale selskaper restaurert skipet tilbake til sin opprinnelige prakt, takket være den sjenerøse økonomiske støtten fra både private og offentlige bidragsytere.

Brandbu

Et omfattende restaureringsprosjekt

I 2015 startet museet et omfattende restaureringsprosjekt for å redde M/S Brandbu fra ytterligere forfall og bringe henne tilbake til sin opprinnelige skjønnhet. Restaureringsmetodene og løsningene har vært av stor interesse, og gjort i samarbeid med særlig Kulturminnedirektoratet, prosjektets viktigste bidragsyter. Det har vært en lang og tidkrevende prosess som har trengt mye hjelp fra både frivillige og partnere.


En utfordring var at ingen av de involverte i begynnelsen hadde mye erfaring med bevaring av større stålskip, noe som gjorde ekspertisen til partnere som Metalliseringsverket, et sandblåsings- og termisk sprøyteselskap, avgjørende. Basert på deres anbefaling ble Tikkurila maling valgt for renovering av M/S Brandbu.

Brandbu
Gi inspirasjon og råd

Under det massive renoveringsprosjektet ble de fleste utvendige overflater og noen av de innvendige fornyet og malt med Tikkurila-produkter. Tikkurilas ekspertise var uvurderlig for å velge riktig maling for de utfordrende forholdene.

Grethe Johnsrud, prosjektleder i M/S Brandbu, var veldig fornøyd med samarbeidet mellom prosjektgruppen, Metalliseringsverket og Tikkurila. "Vår prioritet var å finne et malingssystem for M/S Brandbu som vi kan stole på langt inn i fremtiden, slik at vedlikeholdet senere blir på et minimum," forklarer hun.

Fordi prosjektet var noe nytt for både prosjektlederen og de frivillige, var det mange spørsmål som trengte svar.

“Vi hadde mange spørsmål under prosjektet, men vår kontaktperson hos Tikkurila var alltid lett å nå, tålmodig og sjenerøs når det gjaldt å gi oss sårt tiltrengt informasjon om malearbeidet. Vi dannet et flott forhold til Tikkurila Industri`s salgsteam, noe som betydde at kommunikasjon alltid var enkel og god, sier Johnsrud."

I tillegg til det unike med prosjektet, var malingsforholdene også en utfordring. Malearbeider utføres vanligvis under mer kontrollerte forhold, men i dette prosjektet måtte det gjøres i et uisolert telt uten mye kontroll verken over temperatur eller ventilasjon. Dette betydde nøye vurdering av miljøfaktorer, klare retningslinjer for maling og godt verneutstyr for de frivillige.

Arbeid mot et felles mål

Restaureringen av M/S Brandbu er et bemerkelsesverdig eksempel på styrken i teamarbeid, og engasjementet fra de frivillige har vært enestående. All kompetanse og hjelp har blitt satt stor pris på, spesielt blant de frivillige som er involvert i dette prosjektet.

"Hver gang en partner viste interesse ved å gi oss innsikt og hjelp, som malingsverktøyene fra Jordan, Metalliseringsverket og Tikkurila, ga det oss et løft til å fortsette dette viktige arbeidet. Med et så utfordrende utgangspunkt har hjelp fra fagpersoner motivert og inspirert våre frivillige til å oppnå store ting”, forklarer Johnsrud.

Brandbu

Prosjektet har også fått mye omtale. Foruten å være en enorm inspirasjon for lokalsamfunnet, er M/S Brandbu en verdifull ressurs både når det gjelder nasjonal og lokal arv. Til og med den norske kulturminneministeren har uttrykt interesse for å besøke fartøyet.


Prosjektet er lansert, men historien om denne fremtredende kjerringa er langt fra over. Restaureringsprosessen fortsetter, og vi ser frem til å se hva fremtiden bringer for M/S Brandbu.

 

Brandbu
has been added to saved.
has been removed from saved.
no